Начало общее всем канонам

По обычнем начале мирянин глаголет:

За моли́тв святы́х оте́ц на́ших, Го́споди, Ису́се Христе́, Сы́не Бо́жии, поми́луй нас. Ами́нь (поклон).

Святы́и Бо́же, Святы́и Кре́пкии, Свя­ты́и Безсме́ртныи, поми́луй нас (трижды, с поклонами). Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свя­то́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во́ веки ве­ко́м, ами́нь.

Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас. Го­́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, про­сти́ беззако́ния на́ша; Святы́и, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша; и́мене Твоего́ ра­́ди. Го́споди поми́луй (трижды). Слава, и ныне.

Отче наш, Иже еси́ на́ небесех. Да свя­ти́тся и́мя Твое́. Да прии́дет ца́рствие Твое́. Да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на́ небеси и на земли́. Хлеб наш насу́щный даждь нам днесь. И остави́ нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́­шим. И не введи́ нас во искуше́ние. Но изба́ви нас от лука́ваго.

Го́споди, Ису́се Христе́, Сы́не Бо́жии, поми́луй нас. Ами́нь.

Го́споди поми́луй (12). Слава, и ныне.

Прииди́те, поклони́мся Царе́ви на́ше­му Бо́гу (поклон).

Прииди́те, поклони́мся Христу́, Царе́ви и Бо́гу на́шему (поклон).

Прииди́те, поклони́мся и припаде́м к Самому́ Го́споду Ису́су Христу́, Царе́ви и Бо́гу на́шему (поклон).

Псалом 142. Го́споди, услы́ши моли́­тву мою́, внуши́ моле́ние мое́ во и́стине Твое́й, услы́ши мя в пра́вде Твое́й. И не вни́ди в суд с рабо́м Твои́м, я́ко не оправди́тся пред Тобо́ю всяк живы́и. Я́ко погна́ враг ду́шу мою́, и смири́л есть в зем­ли́ живо́т мой. Посади́л мя есть в те́мных, я́ко ме́ртвыя ве́ку, и уны́ во мне дух мой, во мне смути́ся се́рдце мое́. Помяну́х дни дре́вния, поучи́хся во всех де́лех Твои́х, и в де́лех ру́ку Твое́ю поуча́хся. Возде́х к Тебе́ ру́це мои́. Душа́ моя́, я́ко земля́ безво́д­ная Тебе́. Ско́ро услы́ши мя Го́споди, исчезе́ дух мой. Не отврати́ лица́ Твоего́ от мене́, и уподо́блюся низходя́щим в ров. Слы́шану сотвори́ мне зау́тра ми́лость Твою́, я́ко на Тя упова́х. Скажи́ мне Го́споди путь, вонь же пойду́, я́ко к Тебе́ взях ду́шу мою́. Изми́ мя от враг мои́х Го­́споди, к Тебе́ прибего́х. Научи́ мя твори́ти во́лю Твою́, я́ко Ты еси́ Бог мой. Дух Твой благи́и наста́вит мя на́ землю пра́­ву. И́мене Твоего́ ра́ди, Го́споди живи́ши мя, пра́вдою Твое́ю изведе́ши от печа́­ли ду́шу мою́. И ми́лостию Твое́ю потреби́ши враги́ моя́, и погуби́ши вся стужа́ющия души́ мое́й, я́ко аз раб Твой есмь.

Слава, и ныне. Аллилу́ия, Аллилу́ия, сла́ва Тебе́, Бо́же (трижды, с поклонами). Го́споди поми́луй (12). Слава, и ныне.

Бог Госпо́дь и яви́ся нам, благослове́н гряды́и во́ имя Госпо́дне.

Стих 1: Испове́дайтеся Го́сподеви я́ко Благ, я́ко в век ми́лость Его́.

Стих 2: Обыше́дше обыдо́ша мя, и и́ме­нем Госпо́дним противля́хся им.

Стих 3: Не умру́, но жив бу́ду и пове́м де́ла Госпо́дня.

Стих 4: Ка́мень, Его́ же небрего́ша зи́ждущии, Сей бысть во главу́ у́глу, о́т Господа бысть Сей, и есть ди́вна во о́чию на́шею.

(И по ко́емждо стисе́ глаголем: Бог Го­спо́дь).

Посем, тропарь празднику, Христову или Богородицы, коему изволиши пети, глаголи дважды. Слава, и ныне: паки тон же. Аще ли поеши два канона: Христову празднику и Богородицы, то глаголи прежде Христову празднику тропарь дважды. Слава, и ныне: празднику Богородицы.

Каноны поем: первее Спасителю (или Кресту), посем Богородице, Ангелом и свя­тому.

Аще ли случится пети неколиким свя­тым: первее поем Архангелу, Ангелу, Предотечи, таже апостолом, посем пророком, священномучеником и священноисповедником, великомучеником и мучеником, свя­тителем, преподобным и праведным.

Аще ли поеши два канона: Спасу (или Кресту) и святому (или Ангелу); глаголи тропарь Спасу, дважды. Слава: святому. И ныне: Спасу. Тако же и Богородице со святым.

Аще ли случится пети празднику Христо­ву (или Кресту), Богородице и святому ко­ему, то прежде глаголи тропарь празднику, дважды. Таже, Слава: святому. И ныне: Богородице.

Аще ли Спасу, Богородице, Ангелом и святому: глаголи тропарь Спасу, Ангелом, Слава: святому, И ныне: Богородице (вси по единощи).

Аще ли поеши единому святому, то гла­голи тропарь святому, дважды. Слава, и ны­не: богородичен воскресен по гласу тропа­ря святаго.

Псалом 50. Поми́луй мя Бо́же.

Го́споди, Ису́се Христе́, Сы́не Бо́жии, поми́луй нас. Ами́нь.

Посем канон, ему же изволиши: праздни­ку или святому.

Подобает ведати: аще поеши два или бо­лее канонов, то ирмосы всегда поем только 1-го канона, а прочие ирмосы оставляются.

К первым канонам говорятся к каждому тропарю свои запевы; Слава, и ныне, не говорится, а говорится у последнего канона к последним тропарям; к предпоследнему: Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху; и к последнему: И ны́не и при́сно и во́ веки веко́м, ами́нь.

Катавасии вси припеваем каждого канона и по поклону полагаем, и после еще поем:

Го́споди, поми́луй (трижды, с поклонами).

Указ о седальнах, по 3-й песни. Егда поеши канон Спасу, Кресту и Богородице, особь по единому: после Катавасии и Го­́споди, поми́луй (трижды, с поклонами): Слава, и ныне: седален (или ипакой), единожды. Аще два седальна имать, то седален, единожды; Слава, и ныне: другии.

Егда же два канона, Спасу (или Кресту) и Богородице: глаголи кондак и икос (младшаго канона) Богородице. Слава: седален Спа­су. И ныне: седален Богородице. Тако же и Богородице со святым (или Ангелом).

Аще Спасу (или Кресту), Богородице, Ангелом и святому: кондак и икос Богородице; кондак и икос Ангелом; кондак и икос святому; седален Спасу; седален Ангелом; Слава: седален святому; И ныне: седален Богородице.

Аще ли святому единому: седален свято­му, единожды; Слава, и ныне: богородичен (иже на ряду).

По 6-й песни глаголем токмо кондак и икос 1-го (старшаго) канона.

По совершении же канонов, задостойник:

Влады́чице, приими́ моли́тву раб Сво­и́х, и изба́ви нас от вся́кия ну́жди и печа́ли. Ты еси́ Богоро́дице, ору́жие на́ше и стена́, Ты еси́ Засту́пнице, и к Тебе́ при­бега́ем, Тя и ны́не на моли́тву призыва́­ем, да изба́виши ны от враг на́ших. Воз­вели́чим Тя вси Пренепоро́чную Ма́терь Христа́ Бо́га на́шего, Ю́же осени́ Дух Пресвяты́и (поклон до земли).

Сей задостойник поется всегда, кроме великих (двунадесятых) праздников Христовых и Богородичных, ибо тогда, вместо сего задостойника, поется ирмос 9-й пе­сни праздничнаго канона (от дня Праздника и до отдания его).

Посем: Трисвятое и по Отче наш; Исусова молитва.

Указ о тропарех и кондакох, како глаго­лются по совершении канонов.

Аще канон един Спасу, глаголи: тропарь, Слава, и ныне: кондак.

Аще ли Кресту и Богородице, по едино­му; глаголи, яко же и Спасу единому.

Аще ли Спасу и Богородице, тропарь Спасу и Богородице. Слава: кондак Спасу. И ныне: кондак Богородице. Тако же и Кресту с Богородицею.

Аще ли Спасу и святому, глаголи: тропарь Спасу и святому. Слава: кондак святому. И ныне: кондак Спасу. Тако же и Кресту (или Богородице) по единому со святым (или со Ангелы).

Аще Спасу (или Кресту), Богородице, Ангелом и святому, глаголи: тропарь Спасу, Богородице, Ангелом и святому. Таже, кон­дак Спасу, Ангелом, Слава: святому, И ныне: Богородице.

Аще святому (или Ангелом) по единому, глаголи: тропарь; Слава: кондак; И ныне: богородичен, по гласу тропаря от воскре­сных. (Ин устав: аще ли в храме Господьском или Богородичном, то покрывай по кондаке святаго, И ныне: кондак храму).

Посем: Го́споди, поми́луй (40, с поклона­ми). Слава, и ныне[1].
  1. Здесь читаем молитву. Если канон не имеет своей молитвы, тогда, если есть усердие, читаем молитву Пресвятой Богородицы Похвалы.